Problém nebo chybějící dovednost?

10.01.2024

Často se rodičům zdá, že mají se svými dětmi "problém". Takové dítě třeba propadá záchvatům vzteku, skáče dospělým do řeči, bojí se samo usínat, vrtí se u stolu a pravidelně rozlévá pití, hádá se o hračky se sourozenci, když něco chce, začne křičet a dožaduje se pozornosti, nedokáže odpovědět, když si má vybrat... A mohli bychom vyjmenovávat další a další "problémy", se kterými se rodiče potýkají. Máte to také tak? Také řešíte problém a už nevíte, jak se ho zbavit? 

Zkuste se na problém podívat jako na nedostatečně naučenou dovednost. 

Co to znamená? Asi nikdo z rodičů neřekne, že má se svým dítětem problém, protože v roce neumí samo chodit. Pravděpodobně se bude snažit dítě v chůzi podporovat, povzbuzovat ho, oceňovat za každou snahu a každý samostatný krůček, chlácholit ho, když sedne na zadeček a bude trpělivě čekat, až přijde ten správný čas a jeho drobeček se sám rozběhne. 


Podobně bude přistupovat i k jiným oblastem života a bude své dítě trpělivě učit určitým dovednostem - plavat, jezdit na kole, stavět z kostek, oblékat si ponožky... nebude jeho neschopnost zvládat tyto činnosti považovat za problém.

Stejně tak se můžete zkusit podívat na jakékoli chování vašeho dítěte, které vnímáte jako problematické. Může ve vás vyvolávat netrpělivost, neklid, napětí, frustraci a někdy až vztek a beznaděj. Můžete se dokonce cítit úplně vyčerpaní z řešení tohoto problému a v každém případě tento přístup vede ke zhoršování vašeho vztahu s vaší dcerou, synem a dokonce i ke konfliktům mezi vámi, rodiči.

Řešením není rozebírání problému, ale nalezení toho, co se potřebuje dítě naučit a způsobu, jak mu v tom můžete pomoci.

Nabízím vám pět kroků, které vám pomohou posunout se od problému k nalezení řešení.

1. popište si, v čem daný problém spočívá

Když nevíte, co přesně a konkrétně dítě dělá, těžko budete hledat řešení. Vždycky je třeba problém nejprve konkrétně popsat. Nejlépe spolu s dítětem i dalšími členy rodiny formulovat to, co způsobuje napětí, křik a nehezké vztahy mezi vámi. Věřte, že vaše dítě nechce "mít problém" a touží po tom, aby vaše vztahy v rodině byly hezké. I ono může vnímat danou situaci jako problémovou. Pojmenujte si tedy přesně, co se v souvislosti s problémem děje nevhodného, co dítě (nebo děti, případně i vy) konkrétně děláte.

2. najděte dovednost, která chybí

V druhém kroku se zamyslete nad tím, co by dítě mělo dělat - to znamená, co se má naučit. Těžko si člověk představí, že něco NEDĚLÁ. Ale vidět ve své fantazii, namalovat si nebo i přehrát to, co DĚLÁM, je celkem jednoduché. Nedávejte ale svoje direktivní návrhy, spíš se snažte podpořit dítě v tom, aby řeklo, co se potřebuje pro danou situaci naučit. Můžete mu dávat tipy, návrhy, ale důvěřujte mu a nechte volbu na něm. Možná se napoprvé splete a budete muset vybranou dovednost přehodnotit, ale to nevadí. Touto vaší důvěrou posilujete sebedůvěru dítěte a pomáháte mu naučit se další dovednosti.

3. ukažte si, jak daná dovednost vypadá a dejte jí jméno


Když jste si vhodnou dovednost zvolili, názorně si ji ukažte. Můžete si zahrát scénku, můžete si ji vyzkoušet na modelové situaci, můžete ji namalovat. POZOR! Dovednost musí být reálná - je pro dítě reálné se ji v krátké době naučit, je konkrétní, lze ji opakovaně zkoušet a trénovat. 

Pamatujte si, že "ten kdo chce jít rychle, musí zpomalit!"

Nechtějte podávat velké výkony a měnit vše hned. Brzděte i své děti - zvolte malý krůček, malou dovednost, abyste se vy i dítě mohli radovat z jejího úspěšného zvládnutí

4. trénujte a povzbuzujte

Nikdo učený z nebe nespadl a žádnou dovednost se nikdo nenaučí mávnutím kouzelného proutku. Proto počítejte s tím, že bude trvat delší dobu, než se z nácviku stane rutina. Postup učení se dovednosti je delší, než byste možná chtěli a očekávali, nastávají chvíle pokroku a také propady a vracení se zpět. Tehdy rodiče říkají "Ona už to uměla, zvládala to, ale zase je to jako dřív!" Toto je běžný průběh, děti se mnohé rychle naučí, ale aby se jim dovednost dostala pod kůži, zautomatizovala se a byla pro ně něčím naprosto samozřejmým, potřebují čas. Budou znovu a znovu padat do dřívějšího způsobu chování a budou potřebovat velkou rodičovskou podporu, aby tyto úseky překonaly. Počítejte s tím a pomáhejte jim, jak jen budete moci.

5. oslavte

Po nějaké době vyhodnoťte, jak se dítěti dovednost daří zvládat a společně tento úspěch oslavte. Jak? To nechte na dítěti. Způsob oslavy domluvte hned na počátku, při rozhodnutí o žádoucí dovednosti. Ať je to oslava radostná, stmelující a povzbuzující. Užijte si ji spolu s dalšími členy rodiny a dejte všem najevo svůj obdiv k tomu, co už se dítě naučilo. Zároveň mu vyjádřete důvěru, že postupně zvládne mnoho a mnoho dalších dovedností.

Ať se vám daří místo řešení problémů, hledat a učit se dovednosti. Chcete v tomto svém úsilí pomoci, hledáte podporu, radu, povzbuzení? Neváhejte se na mě obrátit a napište mi svůj dotaz nebo si domluvte konzultaci - ZDE

Těším se na Vás