Stres!?

28.07.2022

                                                                            Cítíte se v napětí, neklidu, pod tlakem? Valí se na vás úkoly ze všech 

                                                                            stran až máte pocit, že se ani nemůžete nadechnout? 

                                                                            Jsou před vámi náročná rozhodnutí, jednání, ze kterých je vám úzko?

Stres sám o sobě není negativní - má svůj smysl a v lidském životě své nenahraditelné místo. V nebezpečí pomáhá vhodně reagovat a v extrémním případě může zachránit život. V běžném životě v přiměřených dávkách pomůže zvládnout obtížnou situaci, mobilizovat síly a překonat nečekané překážky. Tzv. pozitivní stres v životě vlastně potřebujeme. Jinak je to s chronickým stresem - ten nás vyčerpává, bere sílu, je příčinou rozvoje řady onemocnění.

Co s tím?

Čím déle jsme "ve stresu", tím je náročnější se z něho dostat ven. Nikdy ale není pozdě na změnu. 

  1. Začněte vnímat sama sebe. Uvědomte si a připusťte si napětí, které vás ochromuje. 
  2. Podívejte se na svoji situaci z nadhledu. Nejste "ve stresu", nepohlcuje vás, jen ho v dané chvíli cítíte. Už jen takový malý posun vám pomůže získat nad vlastním pocitem větší moc. Vy jste silnější, než váš stres a je ve vaší moci jestli ho k sobě pustíte nebo ne. 
  3. Pak můžete s negativní emocí, dál pracovat, využít její energii k řešení akutní krize nebo najít způsob, jak ji eliminovat.

Zkuste si sami odpovědět, v jakých situacích cítíte, že je toho na vás už moc? Kdy přestáváte mít situaci pod kontrolou a necháváte se napětím pohltit. Kdy ztrácíte schopnost racionálně uvažovat a jen reagujete na přicházející podněty? Každý z nás se do podobného stavu někdy dostává. 

  • Co vám v takové situaci pomůže získat nadhled? 
  • Kdy se vám to naposledy podařilo? 
  • Jak jste při tom postupovali? 
  • A kdo vám v tom pomohl?  

Jistě jste nesčetněkrát v životě zvládli velmi náročné situace. Dokázali jste najít řešení a nenechali jste se pohltit emocemi, které na vás útočily. Využijte tuto zkušenost a postupujte stejně. V případě, že se do podobného stavu dostáváte pravidelně, promluvte si o svém přístupu s nezaujatou osobou. Vyslechněte si, jaký jiný přístup vidí. Možná bude pro vás pohled "zvenčí" překvapivý a pomůže vám najít svůj vlastní efektivní přístup.

Kromě řešení konkrétních emocionálně náročných situací vědomě a cíleně posilujte svoji odolnost. Dopřejte v si čas sami pro sebe a dobíjejte své baterky. Jen ten, kdo má energii, může pomáhat druhým. Vyčerpaní do "poslední kapky" neprospějete nikomu. Přemýšlejte nad tím, kde si opravdu odpočinete, kde se cítíte v bezpečí, kde cítíte klid, pohodu? Jaká činnost vás uklidní, vnímáte při ní svoje silné stránky a pozitivní emoce? Dopřejte si takové okamžiky. Takto strávený čas není ztracený, ale dodá vám tolik energie, že i náročné úkoly budete zvládat s mnohem větším klidem a nadhledem. Zařaďte je cíleně do svého programu, bez výčitek si je dopřejte a uvědomujte si své pozitivní pocity, které je budou provázet.